Toata lumea discuta pe tema propunerii noilor amenzi rutiere, care s-ar ridica pana la 7.500 de lei: unii le blameaza, considerandu-le exagerate sau inutile, altii le aproba, sperand de fapt la o micsorare a accidentelor rutiere, la mai multa disciplina in trafic, la riscuri mai mici cand pleaca la drum cu masina. Diminuarea si combaterea riscurilor sunt si obiectivele cursului de defensive driving pe care am avut imensa sansa sa-l fac la finalul saptamanii trecute cu instructorii Napoca Rally Academy: Bogdan Marisca (unul dintre cei mai buni profesori care mi-au tinut cursuri vreodata – si au fost multi), Danny Ungur si Sebastian Itu, care l-au secondat si ne-au indrumat la probele practice.
Recomandarea mea sincera este sa faceti un astfel de curs daca se prezinta ocazia pentru ca utilitatea lui se va dovedi in momente in care informatiile primite pot fi vitale, pot face diferenta dintre viata si moarte sau infirmitate. Oricum, din 2015, cursurile de defensive driving vor deveni obligatorii in unele tari din Uniunea Europeana pentru toti cei care conduc un vehicul de companie.
Nu am considerat niciodata ca as fi vreun talent la volan, incerc sa fiu prudenta, singurul meu „pacat” rutier fiind viteza (cotizez regulat nu pentru ca depasesc foarte des viteza legala ci pentru ca am ghinion de fiecare data sa fiu prinsa cand o depasesc). De aceea cred ca acest curs de defensive driving este extrem de util pentru mine.
Ce am invatat? Sistemele de siguranta pasiva si activa, cum functioneaza si cum pot contribui la a ne mentine in viata (centura de siguranta, care nu-ti stirbeste in niciun fel aura de pilot, dar care, in cazul impactului, te impiedica sa ajungi o leguma din cauza leziunilor la cap si coloana, ABS-ul si ESP-ul – am inteles pentru prima data cum functioneaza si multe altele), cum ne pregatim de drum, cum ne reglam pozitia la volan (o pozitie corecta contribuie si la coordonarea optima a membrelor si deci la reducerea timpului de reactie in momente in care o secunda iti poate salva viata), cum ne asiguram in trafic (mereu trebuie dublata oglinda retrovizoare exterioara cu cea interioara pentru ca exista unghiuri moarte), cum procedam in caz de aderenta scazuta si cum mentinem vehiculul sub control (testul cu rotile spate inaltate pe un carucior poate parea amuzant, dar recreaza fidel comportamentul masinii pe zapada si gheata, cand orice rasucire te-ar putea arunca pe sensul opus sau intr-un parapet), cum depasim, cum si cand franam, cum evitam obstacolele…
Foarte multe informatii, foarte importante si bine tratate de Bogdan Marisca, pe care il recomanda ca instructor si cariera sa de pilot de raliuri, dar evident cel mai important aspect – punerea in practica a notiunilor invatate si acesta cred ca este cel mai important atu al cursurilor de defensive driving, faptul ca iti poti testa reactiile si imbunatati reactvitatea prin exercitii practice, pe vehicule reale, in conditii ce simuleaza situatii de criza reale.
Daca va intereseaza cursurile de defensive driving, mai multe informatii gasiti pe site-ul Napoca Rally Academy. Eu va recomand cursurile de defensive driving cu Napoca Rally Academy, cunoscandu-i pe membrii si instructorii ei de ceva vreme va pot garanta ca sunt printre cei mai buni instructori.
Credit foto: Cristian Szilvassy
Abia astept sa fac cursul asta, de mult il am in cap ;)
Sa stii ca merita. Am invatat multe lucruri utile. Cu siguranta urmezi si tu ;-)